Road trip: Put za Krit

Da li sajt "Moj kucni lekar" mora da govori samo o losim stvarima, bolestima i lecenju? NE! Sajt je odlucio da se otvori novim horizontima, novim temama, bez da puno skretnji sa glavne teme za koji je i izradjen.

Posle tri nedelje odsustva odlucio sam da zapocnem novu semu ovog sajta sa licnim iskustvom. Tri provedenih nedelja na ostrvu Krit. Ostavite sve sto radite, komotno se smestite i podjite samnom putem jedne prelepe destinacije koju mogu nazvati pravim rajem na zemlji.

Gde se nalazi Krit?

Krit je ostrvo u Sredozemnom moru na samom jugu zemlje Grcke. Nalazi se na samoj raskrsnici tri kontinenata: Evrope, Azije i Afrike. Najvece je ostrvo Grcke i peti po velicini u Mediteranu. Tokom istorije Krit je bio na udaru velikih sila sto zbog svoje pozicije, sto zbog svoje lepote ali je uspeo da se izbori i danas bude velika svetska destinacija.
Svake godine broj turista se povecava i dostize rekorde posecenosti. Krit je jako bitano ostrvo sto ekonomiski (proizvodnja maslina, ulja i meda) sto istorijski jel su se velika desavanje bas zadesile na ovom malom prelepom i rajskom ostrvu.

Kako stici do Krita?

Krit je ostrvo i ne postoji ni jedna povezanost sa bilo kojim kontinentom. Jedini put do ovog prelepog ostrva je ili brodom ili avionom. Zahvaljujuci njegovom izolovanju Krit je uspeo da sacuva neke svoje prelepe bastine ali i njegovu kulturu. Pored toga Krit je ostao mali raj na zemlji koje treba istraziti.

Vreme je da zapocenemo pravi put po Kritu. Vezite se polecemo!

Nekoliko informacija o Kritu:

• Lokalizacija: Jug Grcke
  • Velicina: 8 331,231 m2
  • Stanovnistvo: 600 159 ( Grci)
  • Plaza: 1 040 km ( oko celog ostrva)
  • Glavni grad: Iraklion

Plaze:

Plaze na Kritu su vecinom pescane, ali postoje i one koje su kamene, sve zavisi u kom delu Krita se nalazite, jel neke plaze su svorene od same prirode i nisu toliko posecene (zbog daljine) dok su neke izgradjene od same Kritske vlasti i koje su prepunjene turistima.

Kao sto sam nagovestio sve zavisi od mesta gde se nalazite. Neka mesta su teze pristupacna zbog toga sto je Krit izgradjen od planina, tako da za neka mesta vam je potreba dobar auto koji moze da se prenje uzbrdo, jel verujte penjete se jako visoko.

Planine:

Krit je izgradjen od samih planina. Postoje tri velike planine koje se prostiru duzinom centra ostrva i koje su visine oko 2 400 m. Na ostrvu se mogu pronaci mnostvo kanjona, koji su danas glavna atrakcija svim turistima, i koji maltene svaki drugi turista poseti.

More:

Na severnom delu Krita prostire se "Kretsko more". To je deo Egejskog mora koji prolazi pored Krita i koji cini rukavac Sredozemnog mora. Na juznom i na zapadnom delu ostrva prostire se Mediteransko more.

Dosta je vise o geografiji, prelazimo na sam zivot na Kritu, ostrvu snova!

Stanovnistvo na Kritu je potpuno drugacije od onih koji zive u Evropi. Iako je evropsko mesto, Krit je uspeo da sacuva svoje blago i svoju kulturu. Ponasanje stanvonika je slicno kao kod nas na Balkanu, i suprotno od zapadnih zemalja.

Ekonomija na Kritu je stabilana. Krit je jako poznat po svojim maslinama. Vise od 51 000 stabla se nalaze preko celog ostrva. Krit je takodje poznat po svom cuvenom maslinovom ulju koji koristi za svako jelo i koji koristi svaki restoran.

Postoje dve ( odmor) sezone na Kritu:

- Oktobar- Mart: Sve je pusto. U ovom periodu ostaju samo stanovnici Krita. Turisti su jako retki.
- Jul- Avgust: Najveci pik turista dolazi u ovom periodu. Ostrvo je ozivljeno. Sve mrda.

Putevi na Kritu:

Moram da vam skrenem paznju na jedan mali deo koji me je jako sokirao. Tokom mog boravka na Kritu sa mojim partnerom, iznajmili smo auto kako bi posetili druge gradove na ostrvu. Prvensveno sokiralo me je sam nacin voznje: kao sto znate na auto-putevima postoje ono sto nazivamo "zaustavna traka" koja sluzi za automobile ako su u kvaru. Kako su putevi na Kritu snuzeni, vozacima je dozvoljeno da voze po zaustavnoj traci ili da se pomere na toj traci kako bi ga auto iza njega pretekao.

Ima puno krivina, tunela ali i udesa. U nastavku procitajte kako sam saznao za to.

Na putevima mogu se naci i male izgradjene crkve od po metar. U pocetku sam misleo da su te crkve simboli zastite jednog grada ili puta, ali sam se prevario. Crkva je izgradjena od strane osobe koja je na tom mestu imala saobracajnu nesrecu i koja je zelela da se zahvali Bogu sto je ostala ziva, ili od strane porodice gde je osoba na tom mestu preminula. Mogu vam reci da ih ima puno.

Nocni zivot:

Nocni zivot zavisi u kom gradu se nalazite, ali vam mogu sa sigurnoscu reci da tokom letnjih perioda celo ostrvo mrda, tako da nemate vremena za dosadu. Ipak od velikog je znacaja u kom gradu se nalazite. Svaki grad ima svoj nocni zivot. Od diskoteka, zurki pa sve do nocnog provda pored mora i prelepih Grckih specijaliteta.

Moj road trip: Od A do S

Zajedno sa mojim partnerom proveli smo tri nedelja na Kritu. Otisli smo avionom iz Pariza. Let je trajao 3 i po sata, i to je bio moj prvi let. Stigli smo oko 9 sati u glavnom gradu Eraklion. Taksi nas je cekao i otisli smo do grada koji se zove Malia. Grad zurki. Voznja je trajala nekih 30- ak minuta.

Stigavsi do nase destinacije, smestili smo se u hotelu koji je bio na samoj obali. Nasa soba je bila u pogledu sa morem. Raspakovali smo se i nismo imali vremena za gubljenje. Odmah smo otisli na zabavu.

U gradu Malija postoji jedna ulica gde ima samo diskoteke i kafici. Mi smo je nazvali "ulica zedji". Ispred svakog kafica ili diskoteke nalaze se osobe koje pokusavaju da te nagovore zasto treba da dodjes bas kod njih. I ne cudi me da imaju takav posao jel je jako velika konkurencija a kafici nude svoje najbolje ponude pica kao i njihove cene. Primera radi dva koktela i tri sotera za 3,50e. Zamislite koliko mozete da popijete za male pare. Ali kao lekar pripazite i pijte umereno jer je alkohol stetan za zdravlje.

Proveli smo nedelju dana u tom gradu i izlazili svako vece. Naravno ne svako vece u toj ulici nego po restoranima i iskusili predivne specijalitete.

Sledece nedelje iznajmili smo auto i poceli nas ROAD TRIP.
Budjenje u 8h, brza kafa i cao.
Posetili smo predivne gradove uzduz i popreko.
Ja imam problem s'autom i ne podnosim puteve a jos teze brda i krivine, tako da sam uvek bio pod lekovima protiv povracanja, ali me to nije pospesilo da uzivam.
Nas plan je bio jednostavan ujutru posetimo grad ili neko obelezije a popodne plazu koja je najbliza tom gradu, i tako je i bilo.

Malia:

Nas grad, nase mesto, tamo gde smo spavali tri nedelje, prelep gradic, neki ga zovu selo. Grad koji mnogo mrda i koji zivi dano nocno. Vecinom je grad za mlade i za one koje vole dobro da se provedu. Kako se grad nalazi pored obale, ima prelepu plazu u kojoj mozete samo da uzivate. Dan je za suncanje i kupanje, a noc za pravi burni zivot, u ulici gde zivi 24H i gde se puno pije, cak i preterano.

Pogledajte samo ovu ulicu:

Agios Nicolaos:

Agios Nicolaos je predivan grad sa puno predivnih restorana sa predivnim pogledom na more. Njegova partikularnost je sto se  u centru grada nalazi jezero koje je duboko 64m i koji se naziva Vulsimeni. Zabranjeno je plivanje u ovom jezeru ali staza koja se nalazi oko njega je magicna. Oko jezra nalaze se puno restorana koji nude raznovrsnu domacu hranu.

Elounda:

Elounda je malo naseljeno mesto sa jednim prelepim morem. Ovo malo selo je posebno za osobe koje ne vole toliko guzvu po plazama jel ovde nama puno turista. Razlog je zbog toga sto je potreban auto da bi se doslo do ovog malog raja.

Lerapetra:

Prelepo mesto za setnju. Proveli smo celo jutro u tom gradu koji je jako bitan grad zbog svoje istorije, jer je nekada davno to bio gusarksi grad. Danas ovaj grad je teze pristupacan zbog svog lokalitata ali je ujedno i grad za posetiti.

Eraklion:

Odavde sve i pocinje. Eraklion je najveci i glavni krad Krita. On cuva jednuveliko istoriju saog ostrva. Pored mnostvo arhijeloskog nalazista i muzeja grad pruza i jednu prelepu obalu, ne za plivanje vec za setnju. Kako je nabitniji grad svi polazci i dolazci ( brod i avion) se vrse bas odavde. Tako da ako zelite da odete do Krita ovo je prvi grad u kome ce te zakrociti.

Retimnon:

Retimnon je jos jedan grad koji se namazi na zapadu. On cuva jednu veliku istoriju Krita. U tom gradu se nalazi tvrdjava koja je izgradjena od strane Mletaka ( starosedeoce Krit-a) kako bi se zastitili od Otmana. Danas je jedna od najposecenijih tvorevina Krita i vecinu bastina su dobro sacuvane.
Pored tvrdjave postoje i prelepi restorani kao i preukusna hrana.

Lasiti:

Lasiti je vise kao jedno mesto nego grad sa vise malih sela. To je najveca ravnica Krita. Prelepi pogled na floru a okolo visoki masivi planina. Uovom delu naravno nema mora ali nema ni jezera, ovo toplo preporucujem osobama koje vole prirodu.
U ovom delu se nalazi takodje jedan nuzej ako tako mogu da ga nazovem. To je pecina gde je Zeus, Grcki Bog rodjen. Prema prici njegova majka Reja ga je sakrila od njegovog oca Kronosa koji je zeleo da ga pojede, kao sto je to uradeo i sa ostalom svojom decom.
Kako bi stigli do samog nalazista potrebno je popeti se uzduz planine nekih 20 minuta.

Jako zgrozilo je to sto neki seljani ovog dela nude turistima prevoz Magarcem. Recice te da je to normalno ali Magarac mora da se penje uz planinu koja nema put i koji je strman sa covekom na ledjima.

Elafonisi:

Neznam kako zapoceti opis ovog dela. I ovo nije grad vec poluostrvo. Pravi raj na zemlji. Blista plava providna voda, roze pesak, pravi raj. Ako se jednog dana uputite za Krit posetite ovaj deo necete se pokajati. Ne mogu vam opisati izgled jer reci ne postoje, zato cu vas ostaviti sa nekoliko slika.

Zaros:

Ovde ce te sigurno nasmejati. Jendog dana nismo znali sta da radimo i odlucili smo se da odemo u setnju do jedne planine. Stigavsi tamo uputili smo se stazom i pratili strele koje su nam pokazivale put. Nismo ni znali kuda idemo. Prepesacili smo 24km bez prestanka, na navisim vrhovima, na nepristupacnom putu, na ivici planina. Bilo je prelepo, ali i opasno.

Postoje jos nekoliko gradova koje smo posetili ali gradove koje sam vam citirao su obelezili moj odmor.

Vreme je da pricamo o hrani i picu

Hrana:

Postoji mnostvo specijaliteta koji dolaze iz same Grcke ali je moguce naci i ono sto mi kozumiramo: Punjene papirke, Musaka, Feta sir, Sarme ( punjene rizom ne mlevenim mesom)....

Neki od specijaliteta Grcke ( Krita ) su: Pita ( gyros), Mussaka, Grcka salata, Jogurt sa medom, Kleftiko, Stifado, razlicite vrste riba .. i njihove masline.

Piće:

Sto se tie pića imaju sve kao i svaka zemlja od Koka-Kole pa do Vina ali imaju takodje i rakiju i njihov specijalitet Uzo i pivo Mythos.

Ovo mi je bio najbolji odmor i najlepsa destinacija. Tri nedelje provedenih u raju, raju na zemlji. Ako zelite da okusite pravi mir, zvuk talasa, bistru slanu vodu, a pritom i da se zabavite, Krit je za vas!

Nastavice se...

Neke like navedene na sajtu su slike autorskih dela, svako koriscenje slika bez dozvole je strogo zabranjeno. Za koriscenje slika javite se u pisanoj formi mojkucnilekar@gmail.com